Taiteilija Pia Mustonen: Visuaalinen muisti apukeinoksi

1.4.2013

Hämeenlinnan taiteilijaseuran jäsen taiteilija Pia Mustonen:

ERILAINEN OPPIJA VOI OTTAA OPPIMISEN APUKEINOKSI VISUAALISEN MUISTIN

”Taiteilijan maailmassa on sama missä avaruudessa kirjaimet ja numerot heiluu, kunhan tulee toimeen sen asian kanssa, ettei ole aivan sinut niiden kanssa”, toteaa taiteilija Pia Mustonen tomerasti.  Hän on uusi aktiivinen toimija Kanta-Hämeen Erilaiset Oppijat ry:n hallituksessa.

  • Kävin 3-6 luokan ajan matikantukiopetuksessa joka tiistaiaamu, kun en oppinut samalla tavalla kuin muut. Tukiopetuksessa kehitin tiedostamatta oman tavan laskea.  Myös englanti oli minulle liian vaikeaa oppia ja omaksua. Oppimista ei auttanut myöskään opettaja joka toisti kaikkea jankuttamalla, eikä osannut mukautua erilaiseen oppijaan ja erilaiseen opetustapaan.

Pia on huojentunut siitä, että nykyiset opetusmenetelmät ovat onneksi muuttuneet sitten 80-90-luvun ja erilainen oppija otetaan kykyineen paremmin huomioon. Pian oma lukihäiriö on kuullun ymmärtämisen puolella.

  • Vaikka omana kouluaikanani englannin opettaja yritti opettaa B niin kuin banaani ja D niin kuin David, ei korvani sano vieläkään kummasta on kyse. Onneksi tällainen opetus ei ole nykyään enää todellisuutta, sanoo itsekin alakouluikäisen koululaisen äiti Pia Mustonen.

Pia eli koko nuoruutensa ja varhaisen aikuisuutensa kuvitellen olevansa tyhmä. Helpotus oli suuri, kun oppimishäiriö todettiin.

  • Olin kolmekymppinen, kun lukihäiriöni ja matemaattinen oppimishäiriö todettiin. Minulle se oli helpotus, koska olin tuntenut itseni koulussa tyhmäksi. Kävi ilmi ammatinvalinta psykologilla, että hahmotan numerot sakaroiden lukumäärillä ja hyötykäytin niitä laskiessa. Tällöin paljastui myös oma kehittämäni tapa omaksua asioita, erityisesti numeroita ja kirjaimia.

Pia selvisi uuden oppimisesta omalla tavallaan. Kun oppi ei mennyt päähän hän kehitteli oman tapansa oppia. Hän ryhtyi laskemaan kirjainten sakaroita. Kaiken tämän Pia teki tiedostamatta. Pia käytti taidokkaasti hyödykseen visuaalisuutta muistin tukena. Visuaalinen tapa oppia toimi myös aikuisiän opiskeluissa sekä työelämässä.

  • Työelämässä ja opiskelussa erilaisena oppijana yritin aina pyytää luentomateriaalin käteen monisteena, sillä huomasin nopeasti, että kirjoittaminen ja seinältä seuraaminen ei yhtä aikaa toiminut varsinkin, kun vauhti luentotilaisuuksissa oli melkoinen. Oman kehittämäni oppimisentavan apu oli kuitenkin keskeinen ja selvisin.

Myös erilaiset mielikuvat auttoivat Piaa oppimaan.

  • Moni ei tiedäkään, että aakkosjärjestyksen hallinta on minulle utopiaa. Minun maailmassani on ihan erilaiset aakkoset; on kirjain jolla olla on reppu (d-kirjain) ja kirjain jolla on maha (b-kirjain).

Vaikka oppiminen ei aina olekaan ollut helppoa, ja vaikka moni asia on vaikeuttanut oppimista, suhtautuu Pia positiivisesti oppimiseen. Luovana taiteilijana ja ajattelija hän kokeen erilaisen oppijuuden haasteena ei esteenä.

Kanta-Hämeen Erilaiset Oppijat ry:n hallituksessa aktiivisesti vaikuttava taiteilija Pia Mustonen on antanut valokuvataidettaan yhdistyksen nettisivuille koottavan galleriaan.